Wkrótce pod egidą Ministerstwa Infrastruktury powstanie zintegrowany ogólnopolski bilet kolejowy – zapowiedział podczas konferencji TEN-T wiceminister i pełnomocnik rządu do spraw przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Stanisław Bukowiec. Nie podał jednak konkretnego terminu wprowadzenia tego udogodnienia. Planowane zmiany w Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych mają zaś zwiększyć rolę marszałków województw oraz otworzyć możliwość dotowania z niego także kolei regionalnej.
Przygotowania do ogólnopolskiego biletu zintegrowanego są – jak zapewnił wiceminister – zaawansowane. – Zaczęliśmy od kolei: jesteśmy po spotkaniach z operatorami zarówno ogólnopolskimi, jak i regionalnymi na temat ujednolicenia systemu ulg. W niedalekiej przyszłości będziemy mogli zaproponować taki właśnie zintegrowany bilet, który uprości komunikację – powiedział. Docelowo rozwiązanie to ma objąć również autobusy, tu jednak pracy do wykonania jest więcej.
– Chcemy też stworzyć nowoczesną wyszukiwarkę usług przewozowych – kontynuował Bukowiec. Wyzwaniem w tym zakresie jest, jak stwierdził, zbieranie i udostępnianie do ponownego wykorzystywania danych transportowych w wersji do odczytu maszynowego w jednolitym standardzie. – Podjęliśmy działania, by móc w niedalekiej przyszłości udostępniać cyfrowe bazy przystanków oraz zapewnić digitalizację rozkładów jazdy. Przystępujemy do budowy
Krajowego Punktu Dostępu do Danych o Podróżach Multimodalnych – przypomniał.
Fundusz autobusowy do decentralizacji
Przedstawiciel rządu zapowiedział korzystne dla publicznego transportu zbiorowego zmiany legislacyjne. Obejmą one – między innymi – Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych, który w tym roku zostanie zasilony kwotą ponad miliarda złotych z budżetu państwa. – W nowej ustawie większą rolę mają odgrywać marszałkowie województw. To oni będą koordynatorami i integratorami komunikacji zbiorowej na swoim terenie – stwierdził.
Decentralizacja ma objąć również plany transportowe. – Będą one przygotowywane oddolnie, na podstawie wniosków gmin, powiatów i miast. Decentralizujemy przekazywanie środków i rozwiązywanie problemów – zadeklarował Bukowiec. System dofinansowania z budżetu centralnego ma objąć także ważne dla lokalnej sieci transportowej linie kolejowe.
Duże dofinansowania do taboru lokalnego
– Dekarbonizacja i cyfryzacja powinna być ukierunkowana głównie na poprawę konkurencyjności sektora – podkreślił Bukowiec. Jak stwierdził, najskuteczniejszym środkiem pozwalającym nadać transportowi niskoemisyjny charakter jest samo rozwijanie oferty komunikacji publicznej. Plany resortu obejmują wsparcie ze środków Krajowego Planu Odbudowy zakupu łącznie 579 autobusów do połączeń pozamiejskich, z których 40% będzie pojazdami zeroemisyjnymi. Dofinansowanie na ten cel będzie można otrzymać także ze Społecznego Funduszu Klimatycznego. Wspomniał też o rozstrzygniętym już
konkursie na dofinansowanie do zakupu nowych tramwajów.
Przykładem udanej współpracy międzynarodowej jest natomiast – według mówcy – działalność Międzynarodowego Forum Transportowego. – Trwają tam prace związane z cyfryzacją wielostronnych zezwoleń EKMT na drogowy przewóz rzeczy. Polskie podmioty testują te systemy od ubiegłego roku – poinformował Bukowiec. Specjalna platforma elektroniczna ma być uruchomiona z początkiem 2026 r.